Peningkatan Mutu Lulusan Melalui Jaringan Kemitraan Dengan Dunia Usaha Dan Dunia Industri di SMK PGRI 2 Ponorogo

Authors

  • Fata Asyrofi Yahya Institut Agama Islam Negeri Ponorogo, Indonesia
  • Maydatullaela Institut Agama Islam Negeri Ponorogo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.21154/sajiem.v4i2.214

Keywords:

Kemitraan, DUDI, Mutu Lulusan

Abstract

Vocational education in Indonesia is implemented through Vocational High Schools (SMK). SMKs are expected to be able to create graduates who are ready to work. However, in reality, the absorption of SMK graduates is still low. One way to overcome this is by building partnerships with DUDI. Building partnerships is very important to improve the quality of graduates of these educational institutions. Based on this, this study aims to examine the concept of partnership between schools and the business world and the industrial world in improving the quality of graduates. The research model used in this research is a qualitative method with data collection techniques through interviews, observation, and documentation. From the data analysis, it can be concluded that SMK PGRI 2 Ponorogo has carried out several stages in building partnerships. In addition, they also use a network model in the form of industrial classes and a collaboration model in the form of recruitment of students, internships, and PKL. As for the success in this partnership in the form of increasing academic aspects in the form of increasing the competence of students and winning championships in several competitions. While in the non-academic aspect in the form of increased curiosity of students, and the social aspects of students in the form of high compassion for others and high solidarity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Darmawan, Dadan, Indra Sudrajat, M. Kahfi Zaeni Maulana, dan Budi Febriyanto. “Perencanaan Pengumpulan Data sebagai Identifikasi Kebutuhan Pelatihan Lembaga Pelatihan.” Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 2021, 71–88.

Elma Nungki. “Ribuan Loker Siap Rekrut Karyawan Melalui Job Matching SMK PGRI 2 Ponorogo,” 2018. https://smkpgri2ponorogo.sch.id/2018/08/20/ribuan-loker-siap-rekrut-karyawan-melalui-job-matching-smk-pgri-2-ponorogo/.

Farida, Nugrahani. Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Solo: Cakra Books, 2014.

Hardianto, Herni. Langkah-langkah Identifikasi Internal dalam Membangun Kemitraan, 2 Februari 2023.

———. Model Kemitraan dengan DUDI, 2 Februari 2023.

———. Model-model Kemitraan, 6 Februari 2023.

———. Tujuan Membangun Relasi dengan DUDI, 6 Februari 2023.

Ixtiarto, Bambang. “Kemitraan sekolah menengah kejuruan dengan dunia usaha dan dunia industri (Kajian aspek penhgelolaan pada SMK Muhammadiyah 2 Wuryantoro Kabupaten Wonogiri).” Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial 26, no. 1 (2016): 57–69.

Kinanti, Yunida Cahya. “Kemitraan Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMA Negeri 2 Yogyakarta.” Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan 5, no. 5 (2016): 478–90.

Mardiyanti. Optimalisasi Kompetensi Pegawai. Sidoarjo: Nizamia Learning Center, 2020.

Mayasari, Nanny. Konsep Dasar Perencanaan Pendidikan. Serang Banten: PT Sada Kurnia Pustaka, 2022.

Miles, Matthew B., dan A. Michael Huberman. Qualitative Data Analysis A Methods Sourcesbooks Edition 3. Singapore: SAGE Publication, 2014.

Mujiati, Mujiati. “Manajemen Peningkatan Mutu Lulusan Pendidikan Melalui Program Kemitraan di MA Darul Hikmah Sawoo Ponorogo.” PhD Thesis, IAIN PONOROGO, 2019.

Murniati, A. R., Nasir Usman, dan Z. Ulfah Irani. Manajemen Mutu Terpadu Pendidikan Kejuruan Pengembangan Sekolah Menengah Kejuruan Sebagai Sekolah Berbasis Sistem Ganda (Dual-Based-System) Dan Kewirausahawan (School-Based Entrepreneurship). Yogyakarta: Deepublish, 2021.

Muzakki, Hawwin. “BUS (Bussines Unit Strategies) Di UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung Untuk Meningkatkan Daya Saing Lembaga.” Southeast Asian Journal of Islamic Education Management 3, no. 2 (26 Desember 2022): 293–312.

Nasional, Indonesia Departemen Pendidikan. “Undang-undang republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional.” Departemen Pendidikan Nasional, 2003.

Pengembang, Tim. “Bahan Ajar: Membangun Kemitraan.” Banjarbaru: Balai Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan …, 2018.

Pradana, Renaldi Risky, dan Yusuf Adam Hilman. “Kemitraan Pemerintah Desa Mendak dan Perhutani dalam Pengelolaan Pariwisata.” Jurnal Studi Sosial 4 (2020): 68–76.

Prianto, Agus, Umi Nur Qomariyah Winardi, dan Apik Anitasari Intan Saputro. Seri Pendidikan SMK: Tentang Efektivitas Pendidikan dan Kewirausahaan di SMK. Yogyakarta: Kaizen Sarana Edukasi, 2021.

Purnamawati, Purnamawati, dan Muhammad Yahya. Model Kemitraan SMK dengan Dunia Usaha dan Dunia Industri. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar, 2019.

Raharjo, Tri Weda. Pengembangan Ekonomi Masyarakat Melalui Penguatan Kemitraan Usaha UMKM, Koperasi dan Korporasi. Surabaya: Jakad Media Publishing, 2018.

Restyawan, Andy Dwi. Model-model Kemitraan, 10 Februari 2023.

———. Prestasi Akademik Siswa SMK PGRI 2 Ponorogo, 10 Februari 2023.

———. Prestasi Non Akademik Siswa SMK PGRI 2 Ponorogo, 10 Februari 2023.

Rojaki, Much, Happy Fitria, dan Alfroki Martha. “Manajemen kerja sama sekolah menengah kejuruan dengan dunia usaha dan dunia industri.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5, no. 3 (2021): 6337–49.

Rosmaladewi, Okke. Manajemen Kemitraan Multistakeholder Dalam Pemberdayaan Masyarakat. Deepublish, 2018.

Salim, Haidir. Penelitian Pendidikan: Metode, Pendekatan, dan Jenis. Jakarta: Kencana, 2019.

Setiawan, Hasrian Rudi. Manajemen Peserta Didik:(Upaya Peningkatan Kualitas Lulusan. Medan: Umsu Press, 2021.

———. Manajemen Peserta Didik:(Upaya Peningkatan Kualitas Lulusan. Vol. 1. Medan: Umsu Press, 2021.

Suhairi. “Persepsi Model Bisnis Perkembangan Kolaborasi Masa Depan.” Jurnal Ekonomi dan Bisnis 9, no. 1 (Januari 2022): 314.

Supadi. Manajemen Mutu Pendidikan. Jakarta Timur: UNJ PRESS, 2021.

Syaparuddin. Islam & Kemitraan Bisnis. Yogyakarta: Trust Media Publishing, t.t.

Tahshir, Mukhlisin. “Manajemen Kerjasama Sekolah dengan DUDI (PT. AHM) dalam Meningkatkan Mutu Lulusan pada SMKN 1 Padang Cermin.” PhD Thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG, 2022.

“Tingkat Pengangguran Lulusan SMK Tertinggi pada Februari 2022,” t.t. https://dataindonesia.id/sektor-riil/detail/tingkat-pengangguran-lulusan-smk-tertinggi-pada-feb-ruari-2022.

“Tingkat Pengangguran Terbuka (TPT) sebesar 5,86%,” t.t. https://www.bps.go.id/pressrelease/2022/11/07/1916/agustus-2022--tingkat-pengangguran-terbuka--tpt--sebesar-5-86-persen-dan-rata-rata-upah-buruh-sebesar-3-07-juta-rupiah-per-bulan.html#:~:text=Tingkat%20Pengangguran%20Terbuka%20(TPT)%20Agustus,kerja%20yang%20terdampak%20COVID%2D19.

Warisno. Strategi Manajemen Pengembangan Mutu Pendidikan Berbasis Akhlak. Malang: Literasi Nusantara, 2021.

Widiatna, Alexius Dwi. Teaching factory: arah baru manajemen sekolah menengah kejuruan di Indonesia. Jakarta: Pustaka Kaji, 2019.

Yusrie, Chaira Saidah, Ernawati Ernawati, Sofyan Sauri, dan Faiz Karim Fatkhullah. “Implementasi Networking and Cooperative dalam Dunia Pendidikan.” Jurnal Dirosah Islamiyah 3, no. 2 (2021): 144–65.

Zainul. Model-model Kemitraan, 7 Februari 2023.

———. Tahap Sosialisasi dalam Menjalin Kemitraan, 11 Februari 2023.

Published

2023-12-24

How to Cite

Fata Asyrofi Yahya, & Maydatullaela. (2023). Peningkatan Mutu Lulusan Melalui Jaringan Kemitraan Dengan Dunia Usaha Dan Dunia Industri di SMK PGRI 2 Ponorogo. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 4(2), 185-200. https://doi.org/10.21154/sajiem.v4i2.214

STATS

Abstract viewed = 295 times

Copyright and License

Copyright (c) 2023 Fata Asyrofi Yahya, Maydatullaela

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.